Alternatíva k modernej humanite?

Uznať, priznať, potvrdiť. Alternatíva pravej ekológie nechce nič viac-nič menej.  Chceme čistejší svet? Chceme menej rakoviny, menej uv-žiarenia, viac stromov a viac zelene? Prírodu aká sa svojimi krásami blíži k dokonalosti? Dnes sme na míle ďaleko od tejto perspektívy. Alternatíva pravej ekológie hovorí, že ekológia začína tam kde začína obeta humanity v sebe. Čo to humanita je? Je to ľudská prirodzenosť? Ako definujeme ľudskú prirodzenosť? Gény. Jedným slovom by som ľudskú prirodzenosť definoval biologicky ako ´gény´. Ako keď vezmem v úvahu, že na pozadí ´humanity´ nestojí nič než ľudská prirodzenosť, ale v sebe zabijem gény? Ako dokonca obetujem gény? Sú gény vôbec niečo čo sa obetovať dá? Budem to naďalej ja, alebo stratím aj posledné zbytky svojej morality a ľudskosti? Ovšem vždy keď pristupujem k nejakej otázke ohľadom prírody a problému ´človek´ začínam tak, že na váhu kladiem ´výchovu´ a ´prirodzenosť´. Po anglicky sa tomu povie ´nature´ vs ´nurture.´ Je to známy protiklad. Čo ma robí prirodzeným ma ešte nemusí robiť vychovaným. A naopak. Ale je tu ešte tretí fakt, a tým je tak zvaná druhá prirodzenosť. Druhá prirodzenosť je oná prirodzenosť, ktorú v nás vypestovala výchova je to humanita, morálka, ľudskosť dajme tomu, ktoré sa v nás životom v modernej spoločnosti zahniezdili.

Ako sa rozhodovať v otázkach prírody a vzťahu k nej, keď človek stojí pred otázkou zabíjania humanity v sebe ako riešenia, ktoré mu ponúka Alternatíva pravej ekológie knihy od Kveldulfa Gunnara Larssona? Riešenia pre reálny vzťah k prírode, ktoré sa podľa danej knihy dá postaviť na tom, že v sebe človek nájde dosť síl aby svoju modernú humanitu v sebe zabil a pochoval? Príroda ako sa nám hovorí si obetu nevyžaduje lebo ona nehovorí. Je na nás v nej nájsť to čo hľadáme, či už ide o obetu, alebo vôľu k nej a tu nám kniha radí aby sme v sebe zabili čo možno najviac humanity, či podľa knihy ´modernej ľudskej existencie´. Kniha nehovorí na tomto mieste či nato stačí sily hľadať v sebe, alebo v prírode samej, alebo čo presne k tomuto kroku by nás malo motivovať.Berúc v úvahu, že príroda sama je okrem toho, že je veľkou inšpiráciou dosť málovravná. Alebo by nás malo motivovať snaha o čistejší svet, menej rakoviny, a viac zelene?

Pravosť tejto ekologickej alternatívy je podľa nej samej overiteľná pravosťou hlasu pre prírodu, ktorý aj keď je jeden z mnohých je pravý, a to preto, že je alternatívou ku všetkým ostatným medzi inými a zároveň táto alternatíva aj doznáva, že každý z oných hlasov pre prírodu hovorí niečo svoje. To ´svoje´ je potom to pravé čo údajne príroda potrebuje. Niekedy hovoria skutky hlasnejšie ako slová, ale dobre, aj slová povedia svoje. Prepožičivať prírode jej ´pravý hlas´ rozhodne nie je málo na zamyslenie. Alternatíva pravej ekológie je hlasom, ktorý hovorí o tom, že planéta dnešným stavom nejakým spôsobom trpí. Necháme teraz stranou otázku preľudnenia, alebo otázku pokročilého zničenia prírodných krás. Povedzme len, že v človeku ako ho definuje pravá ekológia je rozpor, a to medzi slobodným vnútrom (self) ako tým čo poznáva, že táto planéta je vďaka človeku a jeho modernej existencii v problémoch, a tým tvorí jeho ´neľudskú stránku´ a ľudskou prirodzenosťou (human nature), ktorá chce žiť. Ako motív pre napísanie knihy Kveldulf Gunnar Larsson píše, že kniha bola napísaná, aby dala isté zadosťučinenie jeho ľudskej stránke, ktorou tým uspokojí snahu nejak prispieť k pomoci planéte tj. ´prírode´. Nakoľko medzi slobodným vnútrom a ľudskou prirodzenosťou je údajne rozpor je treba potvrdiť, že tento rozpor je tiež medzi ľudskou a neľudskou stránkou osobnosti. Dobrá správa údajne je tá, že aj ľudská stránka sa dá vylepšovať napríklad písaním kníh o prírode s tým, že jej tak môžu pomôcť sa zotaviť s ľudského besnenia aspoň malým pričinením a zároveň ako to pomerne jasne vyplýva aj ono ľudské svedomie (zrejme ešte príliš ľudské aj pre prírodu ) dostane pochvalu.

Cyznizmus na, ktorý sa kniha  hojne odvoláva je prítomný napríklad aj vo výrokoch, ktorým by som zakončil svoju otvorenú rozpravu na tému jedného odstavca knihy Alternatíva pravej ekológie; ´Ľudia chcú len a len žiť. A to je ten problém. Iba žiť´.

Čo na tom je ten problém?

 

 

2 Komentáre

  1. Chodec

    Problem je jednoduchy: ludska prirodzenost nedokaze prijat alebo pochopit pravu ekologiu a moderna ludska existencia nedovoli aplikovat alebo adoptovat pravu ekologiu.

  2. kristo

    Prirodzenosť sa dopĺňa s existenciou a vylučujú ekológiu. Pekné. Dík.

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *