Hodnoverné šialenstvo 1

V pohode smrť. Život je inde. Strach svedomia. Obkukovať život. Telesné schránky plné života, ktorým prekypujú. Padajú pohľady, slová. Do ticha priepastného. V každej zvlášť minúte v toku času, ktorý je prechodom. Žiadať.Sociálne zviera si žiada. Čo chce presne? Je presocializované sociálne zviera choré? Vitalita excesu existencie, ktorá by mnohým pripadala ako výzva v každom inom slove. Každé iné slovo má zmysel výzvy. Prichádza tá, ale včas?

Keď sa ku mne dostala kniha ´Alternative of real ecology´ a začal som v nej čítať mi prišlo, že autor, keď aj možno nechcene vlastne nenabáda tak chcene vyzýva k osvojeniu si iného, alebo svojho druhu iného formátu hodnotového systému ako ten, ktorý sa vžil moderným ľuďom s ich silne vyvatovanou sterilitou poznania, myslenia, cítenia. Kniha vo svojej podstate opisuje hodnoverné šialenstvo vnútorného prežitku prírody cez prizmu, ktorého sa jej autor ako dokonale dištancovaný pozerá na svet moderného človeka, ktorý je umelo vytvorený. Autorov pohľad do sveta dnešných upachtených a upotených ľudských schránok, ktorých existencie považuje za živo mŕtvolne nie je tým najsľubnejším prísľubom, ktorý kniha núka ako odpoveď na stále sa horšiace krízy vo všetkých podobách aké si len človek vie predstaviť.

Svet koncentračný tábor, vezenie, psychiatria, veľkochovy. Zákulisie nášho sveta ovládaného chtíčom mocných, a živeného strachom slabých. Miliónov ľudských schránok, ktoré by autor najradšej pre záchranu planéty videl pod fialkami. Kniha medzi inými razí aj pojem ekocída. Planéta sa zmieta v bolestiach, ktoré jej spôsobuje jeden vrcholový predátor menom HOMO. Tento je označený ako hlavný vinník v nelichotivom úpadku zemskou príťažlivosťou iba podčiarknutého, ktorý dusí v ťažkom strese život všetkých ostatných tvorov. Homo ako tvorca a ničiteľ, alebo ako krutá rana pre Zem.

Áno je to hra osudu. Karma, keď chcete, ktorá dopustila, že človek sa na Zemi takto škaredo vypomstil. Kniha určite nepredkladá súčet ekoktastrôf a ani ich scenárov do budúcna aj keď pripúšťa, že táto možnosť je veľmi pravdepodobná, že ďalšie a ďalšie ekokatastrofy na seba nenechajú dlho čakať, že je iba otázkou času, ktorá je na čase vždy, kedy prídu ďalšie hlavne s pribúdajúcimi prírastkami v populácii homo, ktoré s homom sa čoraz viac a viac rozmnožujúcim  budú pre Zem len a len vždy ťažšou príťažou.

V empirickom prístupe si kniha, ale zadá s literatúrou faktu. Veľmi informatívne opisuje na akom krehkom hodnotovom rozhraní sa pohybuje moderný človek. Ako veľká je bublina vývoja, ktorý je utrhnutý z reťaze toho prečo autor razí pojem ´biologické programovanie´. Ak tak aj preto som v úvode článku spomenul narážku na sociálne zviera. Človek je totiž programovaný z dvoch krídel. Jedno sa týka jeho nature a druhé nurture. Ono ´sociálne zviera´ je koncept, ktorý má čo činiť s biologickým programovaním nakoľko človek je svojho druhu zviera. Druhá stránka je, ale výchova a sociálno, ktoré sa týka samotnej socializácie toho zvieracieho v človeku.

Keď si spomenieme na takzvaných  ´sociálnych inžinierov´, alebo ´konštruktérov ľudských duší´, by sme iste mohli pripomenúť, že čo sa tu konštruuje je do veľkej miery sociálna rola , ktorá sa dáva človeku, ktorý je od prírody akoby tvor zvierací. Prekonať ´biologické programovanie´ je pritom pojem, ktorý mi v tejto knihe robí ťažkosti, lebo sa tu miešajú veci, ktoré si normálne nedávam do súvisu. Program je pojem pod, ktorým mám tendenciu si predstaviť skôr ako sféru biológie a pudov sféru racia. Programovať niečo ´geneticky´ ako to autor často zdôrazňuje nedáva mne veľký zmysel. Napríklad, keď autor popisuje, že človek nemal nikdy vzťah k vode. Že ju bral akoby grátis. Že to je niečo čo má v génoch, a preto je takto naprogramovaný.

Chápem to tak, že od prírody človek si vodu neváži. Lenže povedať, že človek je od prírody naprogramovaný je to s čím mám ja problém. Chápať prírodu ako nejakého programátora mi príde prinajmenšom zavádzajúce. Biologické programovanie? Skôr mi tento pojem ´programovania´ zapadá do mozajky sociálnej sféry. Tu by som o programovaní nejakých vzorcov chovania na úkor iných skôr uvažoval.

..to be continued…

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *